14 décembre 2018

Fiat 500 dit voorjaar te zien voor het grote publiek in The Museum of Modern Art in New York tijdens tentoonstelling €œThe Value of Good Design€

  • De F-serie van de Fiat500 zal vanaf 10februari 2019 officieel te zien zijn voor het grote publiek in de tentoonstelling "The Value of Good Design" van The Museum of Modern Art in NewYork.
  • Sportiviteit en elegantie verpakt in een unieke en exclusieve stijl. Een harmonie van vormen en volumes, gecombineerd met de mechanische en technische expertise van Alfa Romeo om een krachtige allrounder te creëren. Dat is, in een notendop, de essentie van de Stelvio, de eerste SUV van het ruim honderdjarige merk, die in november jongstleden op het internationale autosalon van Los Angeles debuteerde in de uiterst performante Quadrifoglio-versie. 

    Nadat The Museum of Modern Art in New York vorig jaar de Fiat 500 in zijn collectie opnam, zal de F-serie van de Fiat 500 nu ook voor het eerst voor het grote publiek te zien zijn in het museum. Van 10 februari tot 27 mei 2019 als een van de blikvangers van The Value of Good Design, een tentoonstelling met stukken uit de topcollectie industrieel design van het MoMa. 

    "De 500 is een Italiaans stijlicoon dat altijd in de mode is gebleven en over de decennia heen overal ter wereld fans heeft vergaard door zijn basiskenmerken en sterke persoonlijkheid," aldus Luca Napolitano, Head of EMEA Fiat and Abarth brands. "Sinds 1957 heeft de Fiat 500  overal ter wereld altijd kleur en een glimlach gebracht in het dagelijkse leven op de wegen. Hij groeide uit tot een 'Bel Paese'-ambassadeur en een icoon van stijl en design 'made in Italy'."

     

    Over de Fiat 500

    Het model dat tentoongesteld zal worden in het MoMa, is een 500 uit de F-serie, de populairste 500 ooit, die geproduceerd werd van 1965 tot 1972. Samen met de andere versies (de Sport, D, L en R) van de eerste generatie werden van 1957 tot 1975 in totaal meer dan vier miljoen exemplaren geproduceerd. De wagen is een duidelijke expressie van vorm en functie die hand in hand gaan, met een logisch en spaarzaam gebruik van materialen, en de overtuiging dat kwaliteitsdesign voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn. De ontwikkeling van betaalbare, betrouwbare auto's als de Fiat 500 was essentieel voor de expansie van de automobiliteit op het Europese continent na de oorlog. Door zijn design en centrale plaats in de geschiedenis van mid-century Italië belichaamt de 500 veel van de principes die het modernistische design van dat tijdperk typeerden. Zo maakt hij de link met de thema's die verkend worden in de werken uit de collectie van het museum.

    De Nuova 500, die algemeen de "Cinquecento" werd genoemd, werd getekend door designer en ingenieur Dante Giacosa en gelanceerd in 1957. Giacosa, die aan de slag ging bij Fiat in 1927, was verantwoordelijk voor vele van de belangrijkste ontwerpen die de autoconstructeur tijdens zijn carrière van 43 jaar creëerde, zoals de originele 500 "Topolino" en de latere 500 "Nuova". Als compacte stadswagen met de motor achterin werd de 500 ontwikkeld als goedkope auto voor de grote massa. Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen creëerde het design van Giacosa een maximum aan binnenruimte, met een verrassend ruim interieur als resultaat dat geschikt was voor vier inzittenden. De standaard voorziene stoffen vouwkap gaf de betaalbare wagen een luxueuze toets en verminderde tegelijk de hoeveelheid staal (toen een kostbare grondstof) die nodig was om de auto te produceren. 

    Aan het onbetwiste succes kwam in 2007 een vervolg met de lancering van de nieuwe generatie. De 500 van vandaag bleek net als zijn illustere voorganger onmiddellijk een groot wereldwijd succes, met een indrukwekkende reeks onderscheidingen, waaronder "Auto van het jaar" en "Compasso d'oro". 

     

    The Value of Good Design

    Met objecten van huismeubilair en -toestellen tot keramiek, glaswerk, elektronica, transportdesign, sportartikelen, speelgoed en graphics verkent The Value of Good Design (10 februari - 27 mei 2019) het democratiserende potentieel van design. Te beginnen met de Good Design-initiatieven van het MoMa van het einde van de jaren 1930 tot en met de jaren 1950, die opkwamen voor goed ontworpen, betaalbare eigentijdse producten. Het concept 'goed design' sloeg ook aan ver buiten het museum, met regeringen aan beide kanten van de Koude Oorlog die het omarmden als een cruciaal instrument voor sociale en economische wederopbouw en technologische vooruitgang in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, waarvan de Fiat 500 een klassiek voorbeeld is. De tentoonstelling stelt ook vragen over wat 'goed design' vandaag kan betekenen, en of mid-century waarden vertaald en opnieuw gedefinieerd kunnen worden voor een 21e-eeuws publiek. Bezoekers worden uitgenodigd om dat voor zichzelf uit te maken door enkele klassiekers van 'goed design' uit te proberen die nog altijd geproduceerd worden, en te verkennen hoe het MoMa, door zijn designcollectie, een incubator blijft van nieuwe producten en ideeën in een internationale markt.

     

    Brussel, 13 december 2018

     

    dernières vidéos

    recherche avancée

    Recherche...

    De
    Pour
    Recherche

    Images


    Download